درباره بازخور:آیا هنر ایرانیان عیب جویی است؟!

جبران خلیل جبران شاعر و نویسنده نامدار لبنانی در نوشته ای کوتاه هنر مردمان از ملل گوناگون را برمی شمارد و درباره ایرانیان می گوید:”هنر ایرانیان عیب جویی است!!”

این موضوع وقتی مهم می شود که ما بخواهیم دربارعملکرد کسی به او بازخوری بدهیم.یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های وصول به کارآیی بیشتر در میان کارکنان، دادن بازخور به موقع و درست از عملکرد آنان است. اما باید بدانیم که بازخور به معنای “عیب جویی” نیست! و صرفا دیدن کاستی ها نیست.

وقتی ما بازخور منفی از افراد پیرامون خود دریافت می کنیم این بازخور ما را مضطرب می کند و با اضطراب و دستپاچگی بیشتر عمل می کنیم. در مقابل با دریافت بازخور مثبت ، جرات و اعتماد به نفس ما فزونی می یابد و با قدرت و اعتماد به نفس بیشتر عمل می کنیم.پژوهش های متخصصان رفتاری نشان می دهد که بازخور منفی در صورتی موثر واقع می شود که گیرنده پیام منفی احساس ایمنی کند و بر این باور باشد که طرف مقابل قصد توهین یا آزار به او را ندارد و قصد اصلی او از اظهار آن ، اصلاح و خیرخواهی است.

به هر حال باید توجه کرد که به ازای هر سه تا پنج بازخور مثبت ، یک بازخور منفی به طرف مقابل خود ارایه دهیم در غیر این صورت یا سبب دستپاچگی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شویم یا به مرور زمان فرد بازخورهای ما را نادیده می گیرد و ما را شخصی “عیب جو” تلقی می کند و دیگر ما را نمی شنود حتی اگر بلندتر هم بگوییم!!

پس بازخور سازنده ، بیشتر بیان نقاط قوت عملکردی ، ستایش و سپاس گزاری است تا بیان نقاط ضعف و “عیب جویی”.

ما در برخورد با یکدیگر نباید فراموش کنیم که نیاز به “دیده شدن” داریم. بیش از هرچیزی به این احتیاج داریم که کوچکترین پیشرفت ها و کوچکترین موفقیت های خود و دیگران را ببینیم و به آنها آفرین بگوییم و از آنها بخواهیم که برای گام های بعدی آماده بشوند. من و خیلی های دیگر اسم این را می گذاریم “استراتژی بردهای کوچک”. ما امروزه در سازمانها و مدارس و خانواده های خودمان احتیاج داریم که بردهای کوچکمان را ببینیم و به رخ هم بکشیم و آن را سکویی کنیم برای گام های بعدی و برای پرش های بعدی.

 

1 دیدگاه در “درباره بازخور:آیا هنر ایرانیان عیب جویی است؟!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *