یادگیری ماندگار و نقش هیجان

NtJDO

NtJDO

عصب شناسان کشف کرده­اند که میزان فعالیت ناحیه­ای از مغز به نام هیپوکامپ در حین فرآیند رمزگذاری داده­ها و اطلاعات نقش مهمی در یادگیری دارد و در حین یادگیری هر چه این ناحیه بیشتر درگیر شود بعداً فراخوانی آن چه آموخته شده است، راحت­تر است. بسیاری از مطالعات در این زمینه انجام شده­اند که چه کارهایی هیپوکامپ را فعال می­کند و چه کارهایی آن را فعال نمی­کند. این دانسته­ها از زیست شناسی یادگیری، بینش­های عمیقی فراهم می­کند که در حین تجربه یادگیری چگونه به طور موثرتری حافظه بلندمدت را شکل دهیم.

یادگیری در لایه­های پیچیده بسیاری رخ می­دهد که هیجان یکی از مهم­ترین تنظیم کننده­های آن در شکل دهی حافظه می­باشد. معلوم شده است که هیجان منجر به فعالیت ناحیه­ای از مغز به نام بادامه (آمیگدال) می­شود که دقیقاً و مستقیم در جلوی هیپوکامپ قرار دارد و می­تواند به هیپوکامپ خبر دهد که یک رویداد ویژه، مهم است و بدین ترتیب با ارسال امواج به هیپوکامپ، اثربخشی رمزگذاری برای این رویداد خاص را افزایش می­دهد.

مطالعات نشان می­دهد که بین درخشان بودن یک خاطره و میزان هیجانی بودن رویداد متناظر با آن همبستگی نزدیک 0.9 وجود دارد. از این رو در طراحی دوره­های آموزش حرفه­ای باید هیجانات و احساسات به عنوان یک ابزار رایج در آید البته اگر هدف از این آموزش­ها، یادگیری ماندگار و تغییر رفتار می­باشد!

منبع:

Learning that Lasts through AGES, Neuroleadership journal, Issue 3, 2010 
F02_09

8 دیدگاه در “یادگیری ماندگار و نقش هیجان

  1. مصیبت اینجاست که اگردر طراحی دوره­های آموزش حرفه­ای ، هیجانات و احساسات به عنوان یک ابزار به کار گرفته شود برای ماندگار کردن یادگیری، در نظر کشور ما، این مدرس یا معلم یا استاد ، آدمی سبک و بی کلاس و دون پایه به نظر می آید. بر عکس ، استادی که سنگین و رنگین ، با کت و شلوار شق و رق ، به طور یکنواخت ، مثل اعلی حضرت محمدرضا جان پهلوی ، مقداری افاضات می فرماید خیلی دانشمند و متشخص جلوه می کند.درباره ی این معضل ، در حد کتابی، دق دل دارم . باور کنید مدتی پیش در رادیو قرار بود در برنامه ای صحبت کنم ، کلی طرح ریختم برای به کار گیری احساسات شنونده . اما دست آخر ، فکر کردم دوستانم و آشنایان ، به این کارهای من خواهند خندید ، عطایش را به لقایش بخشیدم . و چند عبارت خشک و محمدرضایی افاضه فرمودم. خویشان هم کلی برایم به به و چه چه کردند….

  2. دکتر شیرزاد عزیز از این مقالات که ازدیدگاه عصب شناسی به مسائل میپردازه بیشتر بذارید . و اگه منبعی مناسب میشناسید لطف میکنید معرفی کنید.

    • دوست عزیزم
      خوشحالم که شما هم به این موضوعات علاقه دارید
      لطفا به من بگید که زمینه مورد نظر شما دقیقا چیست تا من بتوانم بهتر پاسخ شما را بدهم
      به هر حال به عنوان یک منبع که به طور عمومی ونه لزوما تخصصی به این مباحث پرداخته است
      کتاب “راهنمای کاربران مفز” از نشر نیلوفر را ببینید.

  3. با تشکر از راهنماییتون. اقای دکتر من بیشتر روی مواردی که مربوط میشه به ارتباط هیجان با مواردی همچون خلاقیت و یادگیری علاقه مندم. بخوام عنوان ریزتر بگم به موضوعاتی که از دیدگاه عصب شناسی بررسی میکنه مواردی مثل تاثیر هوش هیجانی برهوش منطقی با تاثیر هوش هیجانی بر یادگیری. کلا حوزه ی مورد علاقه من روی روانشناسی تربیتی اگه کتبی باشه که از دیدگاه عصب شناسی به بررسی این حوزه پرداخته باشه ممنون میشم معرفی بفرمایید.بی اغراق سایتتون ادم را به وجد میاره .اولین مقاله ای که از شما خوندم تو سایت نوجوان توانگربود خیلی بهم چسبید.اخیرا هم که دکتر شیری نازنین سایت شما را در یکی از پست ها گذاشته بودند سعادت این را پیدا کردم دوچندان فیض ببرم.

  4. خسته نباشید خیلی جالب بود من ترم اول ارشد روانشناسی تربیتی هستم میخام واسه پایان نامم یه موضوعی انتخاب کنم که یه جورایی در ارتباط با یادگیری و هیجان باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

  5. شاید هیجان آموزشی باعث ترشح هورمون هایی میشه که سطح یادگیری یا ماندگاری اونا رو بالا می بره و فرد از یادگیری لذت می بره.

  6. باسلام واحترام
    سپاس از وبلاگ پرمحتوا و زیباتون
    من دانشجویی ارشد روانشناسی هستم
    که به مباحث هیجان وارتباط ان باسایر عملکرد انسان و همچنین مقایشه سیستم عصب شناختی انسان و حیوان هستم
    درصورت امکان اگر کتابی در این زمینه میشناسید به بنده معرفی کنید.
    باسپاس و تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *