درسنامه الکترونیکی “مغز و تصمیم گیری” در شبکه یادگیری “وب یاد”

شرکت رایا زیتون به مدیریت دوست فرهیخته ام جناب دکتر قاینی مدتی است که شبکه یادگیری الکترونیکی وب یاد را راه اندازی کرده است. ماموریت وب‌یاد، گسترش آگاهی، دانایی و مهارت در جامعه از طریق ایجاد امکان یاددهی و یادگیری الکترونیکی برای همه است. وب‌یاد با امکانات خود، این امکان را برای همه ایجاد می‌کند که بتوانند دانش خود را به صورت آنلاین و در قالب‌های متنوع منتشر کرده و در اختیار همه قرار دهند.

من موضوع “مغز و تصمیم گیری”  را در قالب درسنامه الکترونیکی بر روی این شبکه قرار داده ام.این درسنامه شامل چهار بخش زیر است:

1- آشنایی با دانش تصمیم گیری     2- آشنایی با مغز

3- ادراک و تصمیم گیری          4- مغز ما چگونه تصمیم می گیرد؟

شما می توانید با مراجعه به آدرس   www.webyad.com و ثبت نام رایگان در این شبکه از این درسنامه و سایر درسنامه های موجود در این شبکه بهره ببرید.

وب‌یاد، شبکه یادگیری

 

سمینار مدیریت شناختی در پنجمین کنفرانس بین المللی علوم شناختی

پنجمین کنفرانس بین المللی علوم شناختی از 16 تا 19 اردیبهشت 92 در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. سمينار مديريت شناختي در دومین روز از همايش بين المللي علوم شناختي برگزار شد.در این سمینار فرصتی پیش آمد که در کنار سایر اساتید محترم(آقایان دکتر اخلاصی-دکتر تلخابی و مهندس نصرت) حاضر در سمینار، درباره کاربرد دانش عصب شناسی در مدیریت رفتار سازمانی  صحبت کنم.

مطالعه عملکرد مغز از پایه­ای ترین بخش­های یک سلول عصبی (نرون) تنها تا پیچیده ترین شبکه های پیچیده عصبی که مفاهیم، تفکرات و اعمالی که ما تجربه می­کنیم را ثبت و بازنمایی می­کند، موضوع اصلی دانش عصب شناسی است. رشد سریع دانش در این حوزه تا اندازه زیادی مرهون پیشرفت­های فنی و علمی در زمینه تصویربرداری عصبی به ویژه تصویرداری عملکردی تشدید مغناطیسی یا FMRIاست که به پژوهشگران اجازه می­دهد که مغز را در حین عمل به طور واقعی ببینند.

 عصب شناختی اجتماعی تلاشی است برای فهم و تبیین افکار و احساسات و رفتار افراد، با استفاده از روش­ها و نظریه­های علم عصب شناسی، که چگونه تحت تأثیر حضور واقعی، ضمنی و یا خیالی افراد قرار می­گیرند.عصب شناختی اجتماعی مطالعه فرآیندهایی در مغز آدمی است که به آدمیان اجازه می­دهد دیگران را بفهمند، خود را بفهمند و در دنیای اجتماعی بطور مؤثری رفتار کنند و راه خود را بیابند.عصب شناختی اجتماعی هم برای پژوهش درباره مغز و هم در نقش آن در علوم اجتماعی حائز اهمیت است.

دانش عصب شناسی اجتماعی- سازمانی شکل کاربردی­تر دانش عصب شناسی اجتماعی است.دانش عصب شناختی سازمانی رویکردی است که به دنبال آن است که جریان­های پژوهشی رایج ولی پراکنده در حوزه­های مختلف مانند بازاریابی، رفتار اقتصادی و رهبری را که در پژوهش­های سازمانی از روشها و نظریه­های دانش عصب شناسی استفاده می­کنند تحت یک عنوان مشترک کنار یکدیگر جمع کنند. چنین ترکیب و اتحادی به تلاش­های نظریه­ای در این حوزه بسیار کمک خواهد کرد که هم دانش عصب شناسی و هم دانش سازمان در تعامل با یکدیگر می­توانند از آنها در پیشرفت حوزه علمی خود بهره ببرند.جای هیچ تردید نیست که کاربرد روش های دانش عصب شناسی برای مسائل سازمانی در آینده نزدیک بر شیوه­های تفکر ما درباره مسائل مختلف سازمانی تأثیر می­گذارد و به مدیران کمک می­کند که زیربناهای زیستی و شناختی رفتار کارکنان، مشتریان و سهامدارانشان را بهتر درک کنند و بر این اساس تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند.

عصب شناختی سازمانی می­تواند در ادبیات رفتار سازمانی، سطح جدیدی از تحلیل را ایجاد نماید.عصب شناختی سازمانی یک سطح دیگر به این سطوح تحلیل می­افزاید که پژوهشگران را به این سمت سوق می­دهد که از سطح افراد به سطح فرآیندهای مغزی آن ها بروند. نوید نهایی این سطح پایین­تر این است که مکانیزم­های عصبی تا اندازه زیادی در بین افراد مشابه هستند، و برای پاسخ موقعیت­های مختلف سازمانی به کار گرفته می­شوند. به عبارت دیگر هر سلول عصبی به یک شیوه درتمامی افراد عمل می­کند و تمامی مغزها به یک سبک مشابه   سازمان دهی شده اند.

 نیاز گسترده و اساسی به توسعه رهبران کارا و اثربخش و بهبود کیفیت فرآیندهای رهبری، شکل گیری یک دانش رهبری مبتنی بر عصب شناسی یا رهبری عصب شناسانه را به حرکت و پیشرفت وادار می­کند.اگر چه این حوزه از دانش بسیار جوان و در حال شکل گیری است اما از همین ابتدا دو جریان و تلاش علمی برای پیوند بین دانش عصب شناسی و پژوهش­های رهبری قابل مشاهده است: اول، استفاده از یافته­های فعلی دانش عصب شناسی و یافتن کاربرد برای آن ها در حوزه رهبری. دوم، انجام پژوهش­های مستقیم با استفاده از ابزارهای دانش عصب شناسی در زمینه­های سازمانی.

به نظر می­رسد که حتی با اندک دانشی از عصب شناسی می­توان مفاهیم رهبری و مدیریت را مجددا چارچوب بندی کرد و وقت آن فرا رسیده است که نظریه پردازان سازمانی یک عصب شناس را برای صرف ناهار با یکدیگر دعوت نمایند!

درد درد است، فرقی نمی کند!

 یادگیری ماندگار و نقش هیجان